Skip to content

Knutsholstindtraversen 28. juli 2010

september 5, 2010

Vi hadde planer om en topptur til Surtningsui med DOT (Drammen og Opplands Turistforening) i månedsskiftet juli-august, men bestemte oss for å dra opp noen dager tidligere for å ta flere topper i området. Vi tok derfor båten inn til Gjendebu på tirsdagen og overnattet i telt, med mål om å komme oss opp på Store Knutsholstinden (2341 m) dagen derpå. På kvelden møtte vi tilfeldigvis på sjefen min i Norconsult, John. Han hadde vært på 4 av Svartdalspiggene samme dag og hadde råd og tips om Store Knutsholstind også, fra tidligere turer. Han lånte ut noen meter med slyngebånd til rappellene (siden han mente våre taustumper ikke var nok), og sa vi burde gjøre alpin start (stå opp kl 5!). Både Harald, Trond og jeg er A-mennesker, og det var meldt dårligere vær utover onsdagen. Vi satte derfor vekkingen på 04.30 og kom oss av gårde fra Gjendebu kl 05.00.

Den første tunge stigningen inn Svartdalen (mot Torfinnsbu), ble en flott opplevelse i det solen gikk opp over Gjende og fjellene nord for oss stakk opp av morgentåken.

Vi tok av fra stien så snart det så greit ut å krysse bekken. Videre opp mot «nålene» på Knutseggen kjente jeg på min – såvidt gravide – kropp, at den syns det var tungt. Jeg var i uke 11 av den enda ikke offisielle graviditeten, og det føltes som et viktig mål å komme seg til topps på Store Knutsholstinden, siden det mest sannsynlig ville være den siste toppturen av dette slag på flere år. Allikevel visste jeg at jeg ikke burde presse kroppen for hardt, så tempoet ble tilpasset deretter.

Oppe blandt «nålene» var vi allerede kl 8 på morgenen, og været var klart selv om tåka fra dalen truet med å stige opp over oss. Jeg var litt selektiv med nålene – mitt fokus var Store K, så jeg tok meg av Midtre nål (2045 m), mens gutta satset på den spisse Søre Nål (2055 m), som krevde sikring. De andre toppunktene var vi også oppom før vi gikk videre på en bred rygg mot Nørdre (eller «Nestnørdre» i følge kartet) Knutsholstinden (2185 m) . Her var vi kl 10.40 og været så likevel ut til å være på vår side denne dagen.

Fra Nørdre gikk vi så i lett nedoverbakke mot Midtre Knutsholstinden (2170 m), og hoppet således over Burchardts tind («Nørdre Knutsholstind» på kartet) som ellers kan tas som en del av denne traversen. Vi rigget rappell fra Midtre ned til ryggen mot Store. Motivasjonen var på topp, men det er forsiktig klyving mye av veien på denne ryggen i tillegg til 170 effektive høydemeter, så det var en utrolig deilig følelse å komme til topps på STORE Knutsholstinden, og det før kl 13 på dagen. Det var dessuten vindstille og sol, tvers imot alle værvarsel. Ned fra Store hadde vi blitt advart mot å ta «normalveien» ned bratt ur fra toppen, og det så mye finere ut å følge ryggen videre mot skaret og opp Vesle Knutsholstinden. Etter litt luftig inspeksjon av Trond, fant vi ut at rappell var eneste riktige det første stykket ned fra toppen. Deretter forsiktig klyving videre.

Jeg og kroppen min var så fornøyde med å ha nådd målet om Store Knutsholstind, at jeg bestemte meg for å ikke tøye strikken lenger, men ventet i skaret mens gutta tok med seg Vesle også. Fra skaret fugte vi så et system av grønne hyller i ca 45 graders vinkel mot dalen (siktepunkt ved enden av vannet).

Vi var nede ved Gjendebu kl 19, etter 14 timers tur. GPS’en viste 21 km og 1900 høydemeter.

Flere bilder fra turen.

 

No comments yet

Legg igjen en kommentar

